Determining the subcellular targets and signaling cascades activated by nanosecond pulsed electric fields

Sujets de thèse 2013

Publication du sujet sur le site de l’ABG : NON
Domaine de compétences principal (pour l’ABG) : Biologie, médecine, santé

XLIM, Faculté des Sciences et Techniques
Limoges
Laboratoire d’accueil : XLIM/OSA

Ce sujet de thèse s’inscrit
dans la chaire santé-biophysique, portée par Rod O’Connor à l’interface avec le projet bioélectrophotonique de l’institut de recherche XLIM.
Le groupe est constitué de deux à trois permanents dans chaque domaine

Nanosecond pulsed electric fields (nsPEFs) are a promising new tool for manipulating cell physiology with a number of potential biomedical applications including cancer therapeutics and tissue engineering. The precise target for nsPEF within the cell are unknown; however, simulations and previous experiments suggest organellar structures may be permeabilized or disrupted, leading to apoptosis and cell death through caspase-dependent and caspase-independent pathways. Whilst this apoptotic response appears to emerge at the highest intensities examined (10kV/cm), at lower intensities more subtle effects appear to involve changes in intracellular calcium signaling, cAMP, JNK and several other signaling cascades. There is currently no working hypothesis of how such fields may couple to cell physiology or molecular signalling, beyond the physical effects on membrane integrity (electroporation or permeabilization) observed at high intensities. The thesis project will examine the potential role of a newly discovered voltage signaling pathway in mammalian cells that may be responsible for the multiple signaling pathways activated by nsPEFs. The project will employ methods in cellular and molecular biology, live cell imaging and flow cytometry to probe cellular signaling cascades activated by nsPEFs.

quels sont les effets de impulsions de champs électromagnétiques
nanosecondes et subnanosecondes sur le vivant.

biophotonique
biologie
microdosimétrie

biophotonique