Laser cooling in hollow-core fibres

XLIM Research Institute
University of Limoges
Laboratoire d’accueil : XLIM/PHOTONIQUE

The Gas-Phase Photonic and Microwave Materials (GPPMM) is a newly established research group of XLIM Research institute. It stems from Prof. Benabid GPPM (Gas-Phase Photonic Materials) research group at the University of Bath which is now transferred with all the laboratory equipments to XLIM on one hand, and from the pre-existing experience and facilities of XLIM in optical fiber on the other hand. The GPPM has been the world pioneering and leading research group on hollow-core PCF and its applications for gas-phase materials based quantum and nonlinear optics. This international leadership is substantiated by a recent report by the Institute of Physics (IOP) and the Engineering and Physical Sciences Research Council (EPSRC, UK) on the research of optics and photonics in the United Kingdom, which has ranked Prof. Benabid’s GPPM as a word-leading research group (see footnote1 for the internet link). A further example of this pioneering and leading role was demonstrated during the leading conference in laser and optoelectronic CLEO 2008, Baltimore, US, where the GPPM group contribution to the “symposium on hollow-core photonic crystal fiber” represented 45% of the 20 presented papers. In parallel, XLIM work on photonic crystal fiber has enjoyed an international standing. Within the context of topic of the present project, the GPPMM is involved in international collaboration with the University of Oregon to develop photonic materials for quantum information applications. This project will capitalise on GPPMM pioneering work on frequency conversion in gas-filled HC-PCF.

Le projet consiste en une étude théorique et expérimentale de refroidissement par laser d’atomes confinés dans une fibre creuse à cristal photonique (HC-PCF). La fibre à coeur creux sera remplie par des atomes. La lumière dont la fréquence est décalée vers le rouge par rapport à la résonance sondée sera couplée dans la fibre de telle façon de créer des franges optiques entrainant une diffusion de photons par résonance. Aussi, un champ magnétique externe sera appliqué. Dans cette forme de micro-piège magnéto-optique des atomes seront refroidis directement à l’intérieur de la structure photonique pour des valeurs de l’ordre du mK. Une telle configuration permettra le refroidissement à des températures encore plus basses et nous permettra de cartographier les interactions atome-surface au sein de cette structure.

The project consists of a theoretical and experimental investigation of laser induced cooling of atoms confined with the core of a hollow-core photonic crystal fibre. A Hollow Core Photonic Crystal Fibre will be loaded with atoms. Red detuned light will be coupled into the fibre from both sides leading to resonant photon scattering, while an external magnetic field will tune the atoms into resonance. In this form of micro-magneto-optical trap the atoms will be coolled directly inside the photonic structure down to mK. Loading this sample into an optical dipole trap will allow cooling to even lower temperatures and will enable us to map out atom-surface interactions within this structure.

Les compétences attendues à l’issue de la thèse seront:
– Connaissance forte dans la physique atomique
– Connaissance concernant la conception et la fabrication de fibres optiques
– Connaissance dans la caractérisation des procédés linéaires et nonlinéaires dans les fibres optiques
– Forte expérience dans la diffusion de la culture scientifique (communications internationales, articles, séminaires, …)
– Forte autonomie attendue

Les compétences attendues à l’issue de la thèse seront:
– Connaissance forte dans la physique atomique
– Connaissance concernant la conception et la fabrication de fibres optiques
– Forte autonomie attendue

Laser cooling; fibre optique, photonique des structures à bandes interdites, interaction gaz/lumière, confinement atomique.

Please send an email to f.benabid@xlim.fr

Prof. Benabid F.
Adresse mail du directeur de thèse : f.benabid@xlim.fr
Téléphone Directeur de thèse : 0555457385